You are currently viewing עדכון מהשטח – תחרות טאטא-סטיל מתחילה בהולנד, ופרופיל של קורצ'נוי/שחר אלוני

עדכון מהשטח – תחרות טאטא-סטיל מתחילה בהולנד, ופרופיל של קורצ'נוי/שחר אלוני

ביום שישי מתחילה התחרות, ואשתדל לעדכן בהתפתחויות כל כמה סיבובים. אפשר יהיה לעקוב אחריה באתרים הרגילים כדוגמת http://chess24.com או http://chessbomb.com או באתר הרשמי של התחרות כמובן: https://tatasteelchess.com/#
אפשר יהיה גם להשתמש בפוסט ובהערות כ"בלוג חי" בימי התחרות.

תחרות-העל ויק-אנ-זי בהולנד היא טורניר השחמט הותיק ביותר בסבב. היא מתקיימת משנת 39' , וזו השנה ה 83 שלה. בין זוכיה בעבר היו הרבה אלופי עולם, כפי שאפשר לראות בלינק הבא https://en.wikipedia.org/wiki/Tata_Steel_Chess_Tournament
מאויבה בשנת 40' ועד קרלסן לפני שנתיים.

ויקטור קורצ'נוי היה שיאן הזכיות בטורניר עם 4 (בין 68' ל 87'), עד ששיאו נשבר על ידי אנאנד ב 2006 ושוב על ידי קרלסן שהוא השיאן הנוכחי עם 7 זכיות בין 2008 ל 2019.
בשנה שעברה קרלסן הסתפק במקום השני, לאור תצוגת שיא של פביאנו קרואנה שזכה בתחרות עם תוצאה יוצאת דופן של 10 מתוך 13 שמייצגת "מד ביצועים" של 2945 בתחרות.
התחרות השנה מתחילה ביום שישי 15 לינואר, שבו יהיה טקס הפתיחה, וסיבוב המשחקים הראשון יהיה ב 16 לינואר. הטורניר יתנהל בשיטת ליגה עם 13 סיבובים.

ככה נראה פסטיבל טאטא-סטיל 2020 לפני הקורונה



למעשה טורניר טאטא-סטיל (נקראת כך על שם הספונסר), הוא פסטיבל שחמט רחב ידיים.
בשנים האחרונות הפסטיבל התנהל במתכונת הרגילה של שלוש תחרויות מקצוענים (A , B , C), ולצידן 3-5 תחרויות חובבים שבהן השתתפו מאות שחקנים עם מד כושר מגוון, החל מ 2000 או 2200 ועד 1500 או 1000. למעשה כל שחקן יכול היה להירשם לתחרות ולשחק כמה מטרים מקרלסן וקרואנה ששיחקו בתחרות הראשית.
זה כמו שאתה נרשם לטורניר טניס בקאנטרי המקומי, או במועדון שלך בשכונה, ובמגרש לידך משחקים במשך כמה שבועות פדרר ונדאל.

השנה, בגלל הקורונה, אין את הפסטיבל הרגיל, אלא רק את התחרות הראשית (מקצוענים A), שבה משתתפים 14 שחקנים חזקים. זו תחרות-העל הבינ"ל הראשונה מאז הופסקה תחרות המועמדים במרץ 2020 בעקבות סגר הקורונה הראשון.
בדרך כלל בתחרויות-על בסבב העולמי משתתפים 6 או 8 שחקנים שכולם מהצמרת הגבוהה ממש (טופ 10 או טופ 20 בעולם). לפעמים מאפשרים ביחד איתם לשחקן מקומי חלש יותר להשתתף, ולזכות באפשרות לשחק עם הצמרת העולמית.
בטאטא-סטיל, המתכונת היא קצת שונה; התחרות כוללת את 14 השחקנים הבאים:

המשתתפים בתחרות, מד-הכושר העדכני שלהם ומיקומם בעולם


אפשר לראות בטבלה את הדברים הבאים: יש 3 שחקני טופ 5 בעולם (קרלסן, קרואנה והצרפתי ושייה-לגראב שמוביל כרגע בתחרות המועמדים שהופסקה), ואחריהם עד האריקרישנה (מדורג 22 בעולם) יש סה"כ 7 שחקני צמרת חזקים במיוחד.
אחרי האריקרישנה יש עוד שני שחקני 2700 (וויצאק ודובוב שמדורגים 36, 37 בעולם).
כאן חשוב לציין שבשחמט הצמרת העולמית, והאמת שכל הדירוג הוא מאד צפוף. מה הכוונה?
זה אומר שההבדלים בין מדורג 50 בעולם לבין 20 הם די קטנים. ראינו רק לאחרונה איך דובוב שהיה מדורג 40 בעולם מנצח את קריאקין ונפו (מדורגים 4, 13 בעולם) בצורה משכנעת, ובמשחקים שקבעו את גורל אליפות רוסיה.

אם נלך יותר רחוק אז המדורג 200 בעולם, יכול לשחק בצורה שקולה למדי עם המדורג 50, ויש לו סיכוי סביר לסיים בתיקו ואולי אפילו לנצח. המדורג 50 יצטרך להיות במיטבו כדי לנצחו (שלא לדבר על זה שהמדורג 200 בעולם מתפרנס משחמט בצורה יפה מאד לאורך 20 שנה בניגוד למדורג 200 בטניס למשל).

למה יש "צפיפות" כזו בדירוג השחמט, בשונה נניח מדירוג הטניס? הסיבות העיקריות לכך הן שקריירה בשחמט למקצוענים נמשכת לרוב כ 20-25 שנה, ואפילו 30 שנה במקרים מסוימים.
כמו כן בהרבה מדינות בעולם יש מיצוי של הכשרונות בשחמט הרבה יותר מאשר מיצוי כשרונות בטניס (למשל במדינות עולם שלישי, בחלקים מאסיה, אפריקה ועוד). שחמט לא דורש מתקנים יקרים, ולכן תפוצתו בעולם מאד רחבה. באולימפיאדות משתתפות בדרך כלל נבחרות מכ 130 מדינות ויותר ועוד 130 נבחרות באולימפיאדת הנשים המתקיימת במקביל.
מצד שני, אם אתה מתכוון להיות חמישי בעולם במשהו, אז עדיף בטניס, תוכל להרוויח הרבה יותר 🙂

בתחרות הראשית יש קצת יותר מרחב לשחקנים


כמובן שעל אף כל זאת אנחנו רואים פה בטבלה שיש בתחרות גם שחקני דרג שני (המדורגים 10-14 בתחרות). זו מתכונת מיוחדת של תחרות טאטא-סטיל ההולנדית. זה גורם לכך שהדירוג של הטורניר מבחינת עוצמה קצת יורד (עוצמה 20 מתוך 23), ולעומת זאת היתרון הוא שזה פותח את התחרות למגוון גדול יותר של שחקנים ונותן הזדמנות לפנים חדשות להשתתף, וכמו כן יש פחות תוצאות תיקו, כי שחקנים ברמות שונות משחקים בינהם.

בדרך כלל יש גם משתתף אחד או יותר מסין, אולם השנה זה לא קרה, אולי בגלל הקורונה. זה גם מונע מהמדורגת ראשונה בעולם הסינית הו-ייפאן להשתתף בתחרות, כפי שעשתה מספר פעמים בעשור האחרון (מד כושר בסביבות 2650).
אז כאמור אנחנו נעקוב פה אחרי התחרות כל כמה סיבובים, ואפשר גם להשתמש בהערות של הפוסט כ "בלוג חי" בימים של התחרות.

קורצ'נוי מנצח את טל בתחרות טאטא-סטיל 68' בדרך ל 8 נצחונות רצופים וזכיה בטורניר בהפרש של 3 נקודות


וזו הבמה לספר על אחד משני השחקנים החזקים בהסטוריה כנראה, מאלה שלא זכו בתואר אלוף העולם, וזהו רב האמן היהודי-אוקראיני, ויקטור קורצ'נוי:
קשה למקם בציר הזמן את הקריירה של קורצ'נוי. הוא ניצח בתחרויות 9 אלופי עולם, מבוטביניק, דרך פישר וקספרוב ועד קרלסן. שזה כמעט כל אלוף עולם בלתי מעורער (כלומר בלי לספור אלופים מתקופת הפיצול 93'-2006 שבה היו שני אלופי עולם במקביל).
הוא נולד ב 31' מה שעושה אותו יותר מבוגר מטל, ספאסקי ופישר, וקצת יותר צעיר מפטרוסיאן. שלוש שנים לפני הולדתו, הוריו עברו מאוקראינה ללנינגרד. הם התגרשו כשהיה קטן, וכך הוא חי עם אימו עד גיל 4 ולאחר מכן עם אביו. כשהיה בן 10 מת אביו במלחמה והוא עבר לגור עם סבתו ולאחר מכן עם אימו המאמצת שליוותה אותו כל חייו.

בגיל 16 זכה קורצ'נוי באליפות הנוער של ברה"מ (שנת 47') ושנה מאוחר יותר סיים במקום ראשון משותף. כבר ב 51' (גיל 20) הוא השתתף באליפות ברה"מ לבוגרים וסיים שישי (זכו בוטביניק ומרק טיימנוב – שיאן ההשתתפויות באליפות). ב 54' הוא שיפר את השגו וסיים במקום שני משותף את אליפות ברה"מ.
נראה היה שהכישרון הצעיר עומד להיות אחד השחקנים המובילים בעולם, אך בשנות ה 50' הוא השיג תוצאות לא עקביות, כאשר בחלק מהתחרויות הוא מצליח מאד ובחלק לא. את אליפות ברה"מ ב 55' הוא סיים עם 6 נק' מתוך 19.

קורצ'נוי מול מרק טיימנוב ב 51' באליפות ברה"מ


בשנות ה 60' הוא כבר נחשב באופן ברור לאחד השחקנים החזקים בעולם כשבאמתחתו נסיון רב במשחקים מול טל, ספאסקי ופטרוסיאן. הוא זכה 4 פעמים באליפות ברה"מ, בשנים 60', 62', 65', 70'.
בסבב המועמדים לאליפות העולם הוא החל להטביע חותמו בעשור זה שהיה העשור הרביעי לחייו. הוא עלה לטורניר המועמדים החזק של 62' וסיים שם חמישי מתוך 8 עם מאזן של 50% (זכה פטרוסיאן).
לסבב המועמדים הבא הוא לא עלה בשל חוסר הצלחה בתחרות האזורית.
הוא כן הצליח להעפיל לסבב המועמדים הבא ב 68': הוא עבר שם את רשבסקי בדו קרב, ולאחר מכן הוגרל מול טל אותו ניצח גם, ונעצר רק בגמר המועמדים מול ספאסקי שעבר אותו והמשיך כל הדרך לתואר אלוף העולם.

איך נותנים פה מט בלבן? תוך 3 מהלכים


דווקא בשנות ה 70' כאשר היה בעשור החמישי לחייו היה קורצ'נוי בשיאו.
סבב המועמדים הבא היה מאד חשוב לממסד הסובייטי, שכן פישר כבר כיהן כאלוף עולם.
קורצ'נוי גבר בדו קרבות על יריביו (כולל על יריבו האידיאולוגי פטרוסיאן) והעפיל לדו קרב של גמר המועמדים מול קרפוב הצעיר. הממסד הסובייטי העדיף את קרפוב שהיה צעיר ב 20 שנה ונתפס כבעל סיכויים להתמודד עם פישר.
לקראת הדו קרב המכריע עם קרפוב, היה קורצ'נוי נתון ללחצים ואיומים מצד גורמים שונים, ולא יכול היה למצוא אף רב אמן חזק שיהיה מוכן לעבוד איתו בצוות העוזרים או כמאמן. ברונשטיין לבסוף עזר לו במידת מה אך נענש על ידי השלטונות.
לאור כל זאת הצליח קרפוב להוביל 3-0 לאחר 18 משחקים (מתוך 24). הבעיה של קרפוב היתה בנושא כושר גופני (הוא סלד מספורט) כך שהיה לו קשה יותר ויותר לשמור על רמתו ככל שהדו-קרב נמשך. קורצ'נוי הצליח לנצח במשחקים 19 ו 21 ולצמצם ל 3-2, אך לא מעבר לזה וקרפוב שזכה, עלה להתמודדות עם פישר. כאשר פישר לא הופיע להתמודדות נקבע כי קרפוב הוא אלוף העולם החדש ב 75'.

בתוך כל זאת פירסם פטרוסיאן, שהיה פטריוט נלהב, מאמר בגנותו של קורצ'נוי, באומרו שממסד השחמט הסובייטי רוצה לקדם שחקנים צעירים ולא את הדור המבוגר שהפסיד בעבר לפישר. לאור כל זאת גמלה ההחלטה בליבו של קורצ'נוי לצאת מברה"מ, והוא אכן עשה זאת ב 76' והתיישב לבסוף בצרפת. השלטונות לפני כן, לא אפשרו לקורצ'נוי לצאת לתחרויות בחו"ל וגם לא להתאמן מול רבי אמנים חזקים במשך כמה שנים. מאוחר יותר נודע שהוא קיים דו קרבות סודיים לאורך שנות ה 70' עם ברונשטיין ופאול קרס, כאשר הפרטים על כך נחשפו רק כמה עשורים מאוחר יותר.

מט בחמישה מהלכים בלבן, איך מתחילים?


לאחר שברח מברה"מ הצטיין קורצ'נוי במספר תחרויות חזקות והביס את השחקנים החזקים ביותר במערב בדו-קרבות ידידותיים, כולל את ההולנדי יאן טימן.
בסבב המועמדים הבא היה קורצ'נוי כבר בגיל 45 ומעלה , גיל שבו רבים כבר פורשים מתחרויות ברמות האלה. הוא עבר שלב אחרי שלב , תוך שהוא מדיח את פטרוסיאן, פולוגייבסקי ולבסוף את ספאסקי בגמר המועמדים, וכך עלה לדו קרב על אליפות העולם מול קרפוב. הסובייטים לא הצליחו בדרישתם לפסול את קורצ'נוי עקב עריקתו, וזאת בזכות גב שקיבל מיו"ר פיד"ה, ההולנדי אויבה.

הדו קרב המפורסם עם קרפוב התקיים בפיליפינים ב 78', והיו סביבו התרחשויות וחשדות הדדיים רבים. הממסד הרוסי לא יכול היה להרשות לעצמו הפסד של קרפוב (שמלכתחילה זכה באליפות העולם ללא דו קרב עם פישר), וזאת מול קורצ'נוי שאותו החשיבו לעריק. בתוך כל האווירה המתוחה, לא התעלו המשחקים לרמה גבוהה. הפורמט היה קצת מוזר: מספר המשחקים לא היה ידוע מראש, והמנצח היה הראשון שיגיע ל 6 נצחונות.
קרפוב הוביל בדו קרב המתיש בתוצאה 5-2 לאחר 27 משחקים, אולם אז שוב צף ועלה נושא הכושר הגופני, וקרפוב החל לשחק פחות טוב במשחקים הבאים ככל שהמרתון נמשך. קורצ'נוי הצליח לנצח 3 משחקים מתוך 4 ולהשוות ל 5-5 אולם אז נחלצו הסובייטים לעזרתו בכל מיני שיטות מפוקפקות (חלק מהספרים מזכירים מהפנט שישב בשורה הראשונה בקהל ולטש עיניים מול קורצ'נוי). במקביל הסתבר שאחד העוזרים של קורצ'נוי בדו-קרב נזכר פתאום שהוא צריך לחזור לענייניו ולכתוב ספר (בניגוד לחוזה עימו). בסופו של דבר זכה קרפוב בניצחון והגן על תוארו עם 6-5 לאחר 32 משחקים מתישים.

דו קרב לאליפות העולם מול קרפוב



בסבב המועמדים הבא הצליח שוב קורצ'נוי המבוגר להדיח את פטרוסיאן, פולוגייבסקי ולבסוף את הגרמני היבנר ולעלות לעוד דו קרב עם קרפוב על אליפות העולם, בשנת 81' (בהיותו בן 50). כל הזמן הזה אשתו ובנו של קורצ'נוי היו עדיין בברה"מ והיו נתונים תחת לחץ. בנו אף נידון למאסר בפועל באותן שנים. בדו קרב עצמו קרפוב היה אז בשיאו וניצח בהפרש של 4 נקודות. שנה לאחר מכן הורשתה משפחתו של קורצ'נוי לצאת מברה"מ ולחבור אליו.

בסבב המועמדים הבא הוא הפתיע בכך שהשתתף למרות גילו המבוגר אז. הוא אף עבר שלב ונעצר רק בשלב השני מול גארי קספרוב (הצעיר ממנו ב 32 שנה). קספרוב בהתחלה לא הורשה לסוע לדו-קרב עם קורצ'נוי והוכרז כמפסיד. אולם קורצ'נוי במחווה ג'נטלמנית ויתר על כך ומאוחר יותר נערך הדו קרב – קספרוב ניצח והתקדם עד לדו קרב עם קרפוב.
קורצ'נוי המשיך להשתתף בסבבי המועמדים עד אחרי גיל 60, בתחילת שנות ה 90'.

בדו קרב המועמדים מול קספרוב ב 83'



הוא זכה בטורניר החזק של העיר ביל בשווייץ בשנת 2001, והשלים שתי זכיות בהפרש של 22 שנה באותו טורניר, מה שמהווה כנראה שיא לפער זמן בין שתי זכיות. ב 2006, בהיותו בן 75, זכה קורצ'נוי באליפות העולם לותיקים (מעל גיל 60), לאחר שב 8 המשחקים הראשונים צבר 7.5 נקודות וסיים לבסוף עם 9 מתוך 11.

ראיון קצר ויפה עם קורצ'נוי :



הוא דורג ב 2007 במקום ה 85 בעולם והפך כמובן המבוגר ביותר אי פעם ברשימת הטופ 100 העולמית (סגנו אז היה צעיר ממנו ב 22 שנה). ב 2011 בהיותו בן 80 השתתף קורצ'נוי בטורניר גיברלטר הפופולארי וניצח את קרואנה (מד כושר מעל 2700) שהיה צעיר ממנו ב 61 שנה. באותה שנה הוא גם זכה באליפות שוייץ והפך למבוגר ביותר שזכה באליפות לאומית כלשהיא.

קורצ'נוי מול קרואנה בגיברלטר 2011

פה המשחק:



בשנים 2014-2015, מעט לפני מותו (ואחרי ארוע מוחי), קיים קורצ'נוי שני דו קרבות ידידותיים עם בני דורו. ניצח 2-0 את אולמן (יליד 35') ומאוחר יותר את מרק טיימנוב (יליד 26') בתוצאה 2.5 – 1.5. סכום הגילאים של שניהם במהלך הדו קרב היה 174.

קורצ'נוי בדו קרבות האחרונים שלו מול אולמן ומול מרק טיימנוב


גם אם מחשיבים את כל אלופי העולם, כולל בתקופת הפיצול (93' – 2006, בה היו יחסית הרבה אלופי עולם מטעם אחת ההתאחדויות), קורצ'נוי ניצח או סיים בתיקו עם כל אחד מהם מבוטביניק עד קרלסן.

קורצ'נוי מול קרלסן
Subscribe
Notify of
45 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מתן גילור
14/01/2021 7:31:35

קלקלן – התגובה מכילה את פתרון החידות.
תודה רבה.
תחרות מעניינת. בעיקר העניין בפרוז'ה מבחינתי. זה גיל שעוד אמורים להשתפר בו ולא מעט. אחרי כזו הפסקה ארוכה מעניין לראות האם יצליח לסיים במקום גבוה יותר מאשר הדירוג ההתחלתי.
חידה 1: 1. מה:ח7+ מ:ח7 2. צ-ח3+ מה-ח4 3. צ:ח4 #
חידה 2: 1. צ:ח6+ מ:ח6 2. מה-ח4+ מ-ז6 3. צ-ז3+ פ-ז4 4. ה5+ ו5 5. צ:ז4 #

Li Ming
Li Ming
14/01/2021 7:56:04

תודה שחר. הסיפור של קורצ'נוי מרתק הן ספורטיבית והן בפן האישי. בנוגע לתחרות בויק או זי, אני חושב שלפירוזג'ה ולדובוב אלה תחרויות על ראשונות על הלוח? יהיה מעניים לראות אותם מול השמות הוותיקים יותר.

אבי טרכטמן
14/01/2021 8:30:08

מעולה!
יש כזה גם על פול קרס (שאני מניח שהוא השני מהגדולים שלא היה אלוף עולם)?

Yinon Yavor
14/01/2021 8:52:44

עדיין באמצע הקריאה – אבל חשוב לציין שאם אתה מציג חידה ושואל איך נותנים מט, אתה גם צריך לכתוב מי נותן למי… הלבן לשחור (כך זה בדר"כ בחידות) או להיפך?

עמיחי קטן
14/01/2021 9:41:43
Reply to  Yinon Yavor

ככל הידוע לי, בדרך כלל, כל עוד לא צוין אחרת, זה הלבן לשחור

מתן גילור
14/01/2021 10:13:27
Reply to  Yinon Yavor

אתה צודק באופן עקרוני ובאמת בחידות נוטים לסמן מתחת משולש בצבע מסוים (כלומר תור מי) וכן סימון (לצורך הדוגמה הכיוונים בכתיבה בלע"ז) +/- (שחור זוכה) -/+ (לבן זוכה) = (תיקו).
עם זאת, אצל שחר זה די ברור מהסיטואציה בעיניים של איזה צבע אתה משחק, ואז ברמ"ח שזה תורו.

Yinon Yavor
14/01/2021 11:00:57

תזכרו שזה לא אתר שחמט. חלק רק מתחילים ולא מכירים את המוסכמות האלו. מה גם שבמצבים מסוימים זה לא כל כך מובהק (פה לא התעמקתי אבל כן ראיתי הרבה כלים התקפיים גם של השחור לא רחוק מהמלך הלבן)

Yinon Yavor
14/01/2021 9:04:31

נפלאה הסקירה על קורצ'נוי. איזו תמונה נהדרת עם קרלסן הילד.

עמיחי קטן
14/01/2021 9:43:40

סקירה נהדרת וחידות יפות כתמיד.
בראשונה זה הקרבת המלכה ב-ח7 ואז הצריח ל-ח3.
החידה השנייה זה להקריב את הצריח ב-ח6 ואחרי זה לבוא עם המלכה לטור ח ועם הצריח השני לטור ז.

עמיחי קטן
14/01/2021 12:18:33

לכן זה לוקח 5 מהלכים

אור
אור
14/01/2021 10:36:43

תודה שחר, אם הרוסים מכריזים עליך כאויב האומה כנראה שאתה תפסיד בדרך כזו או אחרת 🙂

אהרון שדה
14/01/2021 11:15:31

סקירה נפלאה
סיפור מרתק
חידות עם מד קושי עולה מצטרף למה שינון כתב בשבילנו המתחילים תסבירו יותר בפירוט תור מי וכו'
תודה רבה !

moti
moti
14/01/2021 14:32:24

אחת הסיבות לירידה המסוימת במד כושר לאחרונים ברשימת המשתתפים היא , שתמיד יש נציג מהולנד, ואן פורסט השנה, וכן מובטח מקום למנצח תחרות B משנה שעברה. יש גם מקומות שמורים לאשה ולצעיר בדרך כלל.

ירון, החלום
ירון, החלום
14/01/2021 16:18:07

בס"ד
תודה רבה.
לשחק כל כך הרבה שנים ברמה מאד גבוהה זה מיוחד.

thejanitor
thejanitor
14/01/2021 18:07:07

מצטרף לתודות, איזה תענוג.

MacLeod 1
MacLeod 1
14/01/2021 18:09:46

תודה רבה, לא הכרתי את הסיפור שלו, נשמע מעניין וגם בן אדם טוב.
מחכה לעוד!

מנחם לס
14/01/2021 18:17:39

תודה שחק. תפשת ניצ'ה שהפכת לפופולרית באתר. תודה

Li Ming
Li Ming
16/01/2021 12:33:35

קצת חבל על דובוב אבל חלק מהחיים בימינו למרבה הצער. מתחילים ישר בקרב אולי הכי מסקרן בתחרות, כדאי לעקוב!

אור
אור
16/01/2021 21:41:21

מה זה אומר "חריף"?

אור
אור
16/01/2021 22:08:48

תודה. גירי זה מלך התיקו לא?

trackback

[…] לסיכוייו של קורצ'נוי, כולל אמצעים שונים ומשונים אותם הזכרתי בעבר. הבעיה של קרפוב היתה שכושרו הגופני לא היה טוב שכן הוא […]